Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή 2022: Δίκαια Ψηφιακή Χρηματοοικονομική
Δες πώς μπορείς να έχεις πλήρη προστασία ως online καταναλωτής
Κάθε χρόνο, στις 15 Μαρτίου, το κίνημα των καταναλωτών γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα των Καταναλωτών, ευαισθητοποιώντας παγκοσμίως τα δικαιώματα των καταναλωτών καθώς και την προστασία και ενδυνάμωση αυτών.
Κάθε καταναλωτής πρέπει να συνειδητοποιήσει τα δικαιώματα και τις ανάγκες του για να γνωρίζει πότε εξαπατάται ή ξεγελιέται και το πιο σημαντικό, πότε μπορεί να εγείρει αντιρρήσεις για οποιαδήποτε αγορά ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας.
Η ιστορία της ημέρας αυτής
Στις 15 Μαρτίου 1962, ο τότε Πρόεδρος των ΗΠΑ John F Kennedy ασχολήθηκε με το ζήτημα των δικαιωμάτων των καταναλωτών δίνοντας ένα ειδικό μήνυμα στο αμερικανικό Κογκρέσο. Με την κίνηση αυτή, ο Κένεντι καθιερώθηκε ως ο πρώτος παγκόσμιος ηγέτης που τόνισε τη σημασία αυτού του ζητήματος.
Η Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων των Καταναλωτών γιορτάστηκε για πρώτη φορά το 1983.
Το 1985, τα Ηνωμένα Έθνη αναγνωρίζοντας την ανάγκη για προστασία και ενδυνάμωση των αγοραστών, υιοθετήσαν κατευθυντήριες γραμμές για την προστασία, τους μηχανισμούς επανόρθωσης και τους θεσμούς για την καθιέρωση των δικαιωμάτων των καταναλωτών. Παράλληλα, έθεσαν τις απαραίτητες αρχές ώστε τα κράτη μέλη να συνεργαστούν και να επιβάλουν αυτά τα δικαιώματα.
Έκτοτε, γιορτάζεται παγκοσμίως στις 15 Μαρτίου κάθε χρόνο.
Δίκαιη Ψηφιακή Οικονομία
Το φετινό θέμα της Παγκόσμιας Ημέρα Καταναλωτών έχει τίτλο «Fair Digital Finance».
Οι ψηφιακές τεχνολογίες αναδιαμορφώνουν τις πληρωμές, τον δανεισμό, τις ασφάλειες και τη διαχείριση περιουσίας παντού και γίνονται βασικός παράγοντας για τους καταναλωτές χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών.
Οι ψηφιακές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και η χρηματοοικονομική τεχνολογία έχουν οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές σε όλο τον κόσμο:
- Μέχρι το 2024, οι καταναλωτές της ψηφιακής τραπεζικής αναμένεται να ξεπεράσουν τα 3,6 δισεκατομμύρια (Juniper Research, 2020).
- Στον αναπτυσσόμενο κόσμο, το ποσοστό των κατόχων λογαριασμών που στέλνουν και λαμβάνουν πληρωμές ψηφιακά έχει αυξηθεί από 57% το 2014 σε 70% το 2017 (Findex 2017).
- Το 39% των εταιρειών θέτουν την υιοθέτηση fintech ως υψηλή προτεραιότητα, υπογραμμίζοντας την παγκόσμια ζήτηση για ένα πιο καινοτόμο οικονομικό τοπίο (JDSpura, 2020).
Ωστόσο, οι ψηφιακές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες έχουν δημιουργήσει νέους κινδύνους μαζί με την επιδείνωση των παραδοσιακών κινδύνων εις βάρος των καταναλωτών οι οποίοι τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά ευάλωτοι σε μία κοινωνία που η ρευστότητα είναι ασταθής.
Τα τελευταία χρόνια που η κατάσταση έχει επιδεινωθεί από την πανδημία Covid-19, οι καταναλωτές εκτίθενται ολοένα και περισσότερο σε ψηφιακές απάτες, phishing και αθέμιτες πρακτικές δεδομένων. Οι καταναλωτές που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε αυτές τις βλάβες.
Σύμφωνα με το Forbes, οι διαδικτυακές απάτες με βάση την κλοπή ταυτότητας αυξήθηκαν κατά 282% μέσα στο 2020, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του GRECA, το 49% των Ελλήνων καταναλωτών ανησυχούν για τη διαχείριση των προσωπικών τους δεδομένων, ενώ το 36% επιλέγει πληρωμή με αντικαταβολή στις ηλεκτρονικές αγορές. Επιπλέον, το 75% των καταναλωτών θέτει την εμπιστοσύνη ως σημαντικό παράγοντα επιλογής ηλεκτρονικού καταστήματος (έρευνα eCommerce 2020 ELTRUN, ΟΠΑ).
Η ταχέως εξελισσόμενη και πολύπλοκη φύση των ψηφιακών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών καταδεικνύει την ανάγκη για καινοτόμες ρυθμιστικές προσεγγίσεις και ψηφιακές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και προϊόντα που επικεντρώνουν την προστασία και την ενδυνάμωση των καταναλωτών.
Το καινοτόμο πρόγραμμα My Cyber Protection
Η περιήγηση στο διαδίκτυο ενέχει κινδύνους. Υπάρχουν κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις από την Ευρωπαϊκή και την Ελληνική νομοθεσία που έχουν συμβάλει στην εξέλιξη της κατάσταση των ηλεκτρονικών αγορών και προστατεύσουν σε κάποιο βαθμό τους καταναλωτές και τα προσωπικά τους δεδομένα. Για παράδειγμα, η Οδηγία GDPR για τα προσωπικά δεδομένα και η Οδηγία PSD2, η οποία απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν ισχυρό έλεγχο ταυτότητας για τις ηλεκτρονικές πληρωμές.
Ωστόσο όμως το διαδίκτυο αλλάζει και εξελίσσεται συνεχώς και έτσι εξελίσσονται και οι εγκληματίες που δραστηριοποιούνται σε αυτό.
Το πρόγραμμα My Cyber Protection της Eurolife FFH έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να σου παρέχει ασφάλεια αλλά και να σε αποζημιώνει σε περιπτώσεις απάτης.
Πιο συγκεκριμένα προσφέρει:
- Αποζημίωση online πληρωμών:η ασφάλεια προσφέρει αποζημίωση με έως και 2.000€ για αμφισβητούμενες πληρωμές online από τον λογαριασμό ή την χρεωστική ή πιστωτική κάρτα σου.
- Κάλυψη από κακόβουλη πρόσβαση σε στοιχεία λογαριασμού:αν δεχτείς επίθεση από κακόβουλο λογισμικό ή αν πέσεις θύμα καμπάνιας phishing ή pharming με συμπλήρωση στοιχείων σε πλαστό διαδικτυακό τόπο.
- Τεχνική υποστήριξη σε περίπτωση κλοπής ταυτότητας:η ασφάλεια σου παρέχει τεχνική υποστήριξη αν κάποιος αποκτήσει παράνομα πρόσβαση στο email ή τα social media σου και κάνει ενέργειες χωρίς τη συγκατάθεσή σου.
- Αποζημίωση online αγορών:η ασφάλεια προσφέρει αποζημίωση με έως και 2.000€ σε περίπτωση μη παραλαβής online παραγγελίας, παραλαβής διαφορετικού ή ελαττωματικού προϊόντος, από οποιοδήποτε eshop στον κόσμο.
Με ένα σχετικά χαμηλό κόστος της τάξης των 30€/χρόνο, μπορείς να κάνεις τις ηλεκτρονικές αγορές και συναλλαγές σου με ακόμα περισσότερη ασφάλεια, γνωρίζοντας πως αν κάτι απρόοπτο συμβεί θα έχεις κάλυψη. Έτσι θα μπορείς να επιστρέψεις στις δραστηριότητές σου άμεσα και απρόσκοπτα.
Το My Cyber Protection έχει βραβευθεί με silver βραβείο στα φετινά Cyber Security Awards.