Όποιος κι αν είναι ο προορισμός, φροντίζουμε το ταξίδι να είναι ξέγνοιαστο
Η ασφάλεια των παιδιών στο αυτοκίνητο σίγουρα αποτελεί προτεραιότητα για κάθε γονέα. Όμως, τα στοιχεία δείχνουν πως – δυστυχώς – πολλοί γονείς αγνοούν τους βασικούς κανόνες ασφαλείας αλλά και το τι ακριβώς προβλέπει η νομοθεσία και ο ΚΟΚ, σε σχέση με την παραμονή των παιδιών στο αυτοκίνητο.
Ειδικά για την Ελλάδα, τα στοιχεία είναι μάλλον απογοητευτικά, αφού παρουσιάζεται μια αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, με την Αττική να θεωρείται η πιο επικίνδυνη περιφέρεια για να οδηγεί κανείς. Πέραν, αυτών των στοιχείων, πολλοί Έλληνες γονείς δε γνωρίζουν βασικά πράγματα για την ασφάλεια ενός παιδιού στο αυτοκίνητο.
Είναι χρήσιμο, λοιπόν, να μάθει κανείς τι ακριβώς προβλέπει η νομοθεσία για τους ανήλικους επιβάτες αυτοκινήτων και τι συμβουλές δίνουν οι ειδικοί για την ασφάλεια των παιδιών στο αυτοκίνητο.
Ο ΚΟΚ αναφέρει πως απαγορεύεται παιδιά μικρότερα από 12 ετών, να κάθονται στη θέση του συνοδηγού, εφόσον δεν προστατεύονται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης, που είναι κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
Επίσης, οι μελέτες δείχνουν ότι όταν τα παιδιά (ηλικίας 12 ετών και κάτω) κάθονται στα πίσω καθίσματα έχουν μειωμένο κίνδυνο δυστυχήματος έως και 46%. Αυτό συμβαίνει διότι ο αερόσακος, που θα ανοίξει στο μπροστινό κάθισμα, μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή δυστύχημα σε ένα παιδί, σε περίπτωση σύγκρουσης ή πρόσκρουσης του οχήματος.
Τα παιδιά θα πρέπει να κάθονται στο πίσω κάθισμα σε ειδική θέση έχοντας έναν ενήλικα πλάι τους και ο ενήλικας αυτός θα πρέπει να φορά ζώνη ασφαλείας.
Οι ειδικοί εκτιμούν πως τα δυστυχήματα στα παιδιά από τροχαία θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 71% - 82% και οι τραυματισμοί κατά 45%, αν γινόταν καθολική και σωστή χρήση των ειδικών παιδικών καθισμάτων.
Τα παιδιά από 5 ετών έως 25 κιλά, πρέπει να τοποθετούνται σε κάθισμα που βλέπει προς το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, ενώ τα μεγαλύτερα σε ηλικία, μεταξύ 6 έως 13 ετών και από 22 μέχρι 36 κιλά, πρέπει να τοποθετούνται σε ανυψωτικό κάθισμα. Επιπλέον, τα παιδιά ύψους 135 έως 150 εκατοστών, επιτρέπεται να συγκρατούνται από ζώνη ασφαλείας για ενήλικες, αλλά είναι υποχρεωτικό να κάθονται σε κάποιο από τα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου.
Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία i-SIZE / ECE R129 προβλέπει ότι η επιλογή του παιδικού καθίσματος θα γίνεται ανάλογα με το ύψος του παιδιού. Το καθισματάκι τοποθετείται με μέτωπο προς τα πίσω, τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 15 μηνών, καθώς με αυτόν τον τρόπο έχει διαπιστωθεί ότι παρέχεται βελτιωμένη προστασία στις ισχυρότερες δυνάμεις πλάγιας και μετωπικής σύγκρουσης, αλλά και αποτελεσματικότερη προστασία του κεφαλιού και του αυχένα του βρέφους.
Παράλληλα η νομοθεσία προβλέπει πως τα παιδικά καθίσματα πρέπει να φέρουν τη σήμανση «ECE R44/03» ή μεταγενέστερη αυτής, να αναγράφουν τα όρια βάρους και ηλικίας του παιδιού, καθώς και την ένδειξη συμβατότητας για όλα τα οχήματα «UNIVERSΑL».
Σε γενικές γραμμές, στην αγορά υπάρχουν δύο τύποι καθισμάτων: τα ολοκληρωμένου τύπου και τα μη ολοκληρωμένου τύπου (σε αυτά ανήκουν και τα ανυψωτικά καθίσματα) και χωρίζονται σε 5 βασικές ομάδες ανάλογα με την ηλικία και το βάρος του παιδιού:
Είναι πολύ σημαντική και η σωστή επιλογή και η σωστή τοποθέτηση του παιδικού καθίσματος. Οπότε οι γονείς πρέπει να ζητούν τις συμβουλές των ειδικών στα σημεία πώλησης.
Εκτός από την επιλογή ενός ειδικού καθίσματος, ως γονιός οφείλεις να κάνεις μερικά πράγματα ακόμη για την ασφάλεια των παιδιών σου στο αυτοκίνητο:
Το αυτοκίνητο σου λύνει τα χέρια, κάνει τις διακοπές σας πιο άνετες με τα παιδιά και τη μετακίνηση στην πόλη ευκολότερη. Βρες ένα πρόγραμμα ασφάλισης αυτοκινήτου στα μέτρα σου, ώστε να είσαι θωρακισμένος απέναντι στα απρόοπτα, ειδικά όταν έχεις μαζί σου ανήλικους συνεπιβάτες.
Για πολλά παιδάκια το κάθισμα του αυτοκινήτου είναι μια δυσάρεστη συνθήκη. Κάποια μπορεί να ζεσταίνονται, να νιώθουν περιορισμένα, για άλλα το κάθισμα μπορεί να είναι άβολο ή να νιώθουν ανασφάλεια επειδή χάνουν την οπτική επαφή με τους γονείς τους. Γι’ αυτόν το λόγο, μπορεί να αρνούνται να το χρησιμοποιήσουν, να φωνάζουν ή να κλαίνε.
Επειδή όμως η ασφάλεια είναι πάντα προτεραιότητα και το παιδικό καρεκλάκι δεν είναι κάτι που μπορείς να αποφύγεις, παρακάτω μπορείς να δεις μερικά tips που μπορούν να μετατρέψουν την οικογενειακή βόλτα σε μια λιγότερο αγχωτική εμπειρία:
Σωστή επικοινωνία: Εάν η ηλικία του παιδιού το επιτρέπει, είναι σημαντικό να εξηγήσεις γιατί περιμένεις να συμμορφωθεί με μία άβολη για εκείνο συνθήκη (ότι πρόκειται δηλαδή για την ασφάλειά του), και όχι απλώς να του την επιβάλεις.
Παιδική μουσική: Το αυτοκίνητο μπορεί να είναι το μέρος όπου τραγουδάτε μαζί τα αγαπημένα τραγούδια των παιδιών. Έτσι σταδιακά μπορεί να νιώσει ότι στον χώρο του αυτοκινήτου συμβαίνει κάτι ευχάριστο για όλη την οικογένεια.
Παιχνίδι: Αντίστοιχα, τον ίδιο συσχετισμό μπορεί να δημιουργήσει με το να έχει μαζί το αγαπημένο του παιχνίδι. Σε ένα ξένο περιβάλλον όπως το αυτοκίνητο, είναι σημαντικό να έχει μια συντροφιά που του δημιουργεί το αίσθημα της οικειότητας και της ασφάλειας.
Σωστό χρονοδιάγραμμα: Μην φεύγεις τελευταία στιγμή όταν πρόκειται να ταξιδέψεις με παιδιά. Υπολόγισε τον χρόνο που μπορεί να χρειαστείς για να κάνεις τη μετάβαση από το σπίτι στο αυτοκίνητο πιο ομαλή. Είναι δύσκολο να καθησυχάσεις αποτελεσματικά το παιδί όταν ταυτόχρονα νιώθεις άγχος ότι θα καθυστερήσεις.
Το αυτοκίνητο σου λύνει τα χέρια, κάνει τις διακοπές σας πιο άνετες με τα παιδιά και τη μετακίνηση στην πόλη ευκολότερη. Βρες ένα πρόγραμμα ασφάλισης αυτοκινήτου στα μέτρα σου, ώστε να είσαι θωρακισμένος απέναντι στα απρόοπτα, ειδικά όταν έχεις μαζί σου ανήλικους συνεπιβάτες.
Όσο εσύ φροντίζεις για την ασφάλεια των παιδιών στο αυτοκίνητο, είμαστε στο πλευρό σου για να σε φροντίζουμε σε κάθε απρόοπτο.
Επίλεξε τα ευέλικτα προγράμματα ασφάλισης αυτοκινήτου της Eurolife FFH για να νιώθεις ασφάλεια κάθε στιγμή.
Με το ασφαλιστικό πρόγραμμα Safe Drive Standard, έχεις καλύψεις όπως:
Και με το ασφαλιστικό πρόγραμμα Safe Drive Plus, έχεις τις ίδιες καλύψεις με το Safe Drive Standard και επιπλέον καλύψεις όπως για παράδειγμα:
Είμαστε δίπλα σου για να νιώθεις τη σιγουριά που χρειάζεσαι κάθε φορά που βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι.