Συνδυασμοί τροφών. Συνδύασε σωστά και κέρδισε

Πολύ συχνά ακούμε, ότι ορισμένοι συνδυασμοί τροφών όπως τα πρωτεϊνούχα μαζί με τα αμυλούχα τρόφιμα, μπορεί να προκαλέσουν δυσάρεστες επιπτώσεις, όπως δυσπεψία, κόπωση ακόμη και αύξηση του βάρους μας. Υπάρχουν τελικά διατροφικοί συνδυασμοί, που μπορούν να μας ωφελήσουν ή να μας βλάψουν; 

Ένα θέμα που απασχολεί πολλούς ανθρώπους, είναι οι κατάλληλοι συνδυασμοί τροφίμων. Πολύ συχνά ακούμε, ότι ορισμένοι συνδυασμοί τροφών όπως τα πρωτεϊνούχα μαζί με τα αμυλούχα τρόφιμα, μπορεί να προκαλέσουν δυσάρεστες επιπτώσεις, όπως δυσπεψία, κόπωση ακόμη και αύξηση του βάρους μας. Η πεποίθηση αυτή, προέρχεται από τον προηγούμενο αιώνα και έχει τις ρίζες της σε απαρχαιωμένες απόψεις περί διατροφής! Υπάρχουν τελικά διατροφικοί συνδυασμοί, που μπορούν να μας ωφελήσουν ή να μας βλάψουν;

Παχαίνει ο συνδυασμός πρωτεΐνης και υδατανθράκων στο ίδιο γεύμα;

Ήδη από τις αρχές του 1900, υπήρχε ο γνωστός μύθος, ότι ο συνδυασμός τροφίμων πλούσιων σε πρωτεΐνες μαζί με τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες σε ένα γεύμα, θα επιβαρύνει την πέψη και θα παρεμποδίσει πιθανώς την απώλειας βάρους. Ένα τυπικό παράδειγμα σύμφωνο με αυτή τη θεωρία, είναι η εσφαλμένη αντίληψη, ότι το κοτόπουλο ή το ψάρι που περιέχουν κυρίως πρωτεΐνες, θα πρέπει να τρώγονται μόνο με λαχανικά και να αποφεύγεται ο συνδυασμός τους με ρύζι ή πατάτες που περιέχουν υδατάνθρακες. Τα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα, καταρρίπτουν αυτό τον μύθο καθώς, το πεπτικό μας σύστημα είναι ικανό να χωνέψει όλους τους συνδυασμούς των συστατικών των τροφών! Κάθε συστατικό των τροφίμων,  πέπτεται χάρη σε διαφορετικά ένζυμα τα οποία απελευθερώνονται σε διαφορετικά σημεία του γαστρεντερικού μας συστήματος, με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται  ταυτόχρονη πέψη όλων των διαφορετικών διατροφικών συστατικών.

Τι συνιστά ένα ολοκληρωμένο γεύμα για τον οργανισμό;

Οι πρόσφατες συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, αναφορικά με τη  βέλτιστη διατροφή, αναφέρουν ότι θα πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 50-55% υδατάνθρακες, 20-25% λίπος και 15 % πρωτεΐνες για τους υγιείς ενήλικες. Αυτό σημαίνει ότι θα περιλαμβάνει αμυλούχες τροφές, (ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί,) πρωτεϊνούχες τροφές (κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, αυγό,) και λαχανικά. Με ένα πλήρες γεύμα που θα περιέχει το συνδυασμό και των 3 αυτών ομάδων τροφίμων, θα επιτύχουμε μεγαλύτερο κορεσμό, πρόσληψη πληθώρας βιταμινών και αντιοξειδωτικών συστατικών καθώς και επιβράδυνση της ανόδου του σακχάρου στο αίμα, έτσι ώστε η ινσουλίνη να προλάβει να δράσει πιο αποτελεσματικά.

Συνδυάστε και κερδίστε!

Επειδή λοιπόν η διατροφή μας δεν χαρακτηρίζεται από μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά, αλλά από τρόφιμα που περιέχουν ποικιλία θρεπτικών συστατικών, ορισμένοι συνδυασμοί, μπορεί να καταστούν ωφέλιμοι για τον οργανισμό μας! Ο σίδηρος για παράδειγμα που περιέχεται στα φυτικής προέλευσης προϊόντα, σε αντίθεση με το σίδηρο που υπάρχει στα ζωικά τρόφιμα, για να ενισχυθεί η απορρόφηση του, θα πρέπει το φαγητό να συνοδεύεται με κάποια πηγή βιταμίνης C ή βιταμίνης Α που περιέχονται στα σκουροπράσινα λαχανικά, στα όσπρια και στο λεμόνι-πορτοκάλι. Επιπλέον, οι πρωτεΐνες που περιέχονται σε φυτικά τρόφιμα, π.χ. όσπρια, είναι «χαμηλής βιολογικής αξίας» αφού τους λείπει ένα από τα απαραίτητα για τον οργανισμό μας αμινοξέα, τα οποία όμως βρίσκονται σε αμυλούχα τρόφιμα. Έτσι, αν μαγειρέψετε φακές με ρύζι, προσφέρετε στον οργανισμό σας πρωτεΐνη υψηλής ποιότητας, αντίστοιχη με αυτή του κρέατος. Τέλος, ο συνδυασμός μιας ωμής φρέσκιας σαλάτας με το γεύμα μας, εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες και νερό που περιέχει, όχι μόνο θα μας χορτάσει γρηγορότερα, αλλά ταυτόχρονα, θα καθυστερήσει την αφομοίωση των υδατανθράκων και κατ’επέκταση την απότομη άνοδο μεταγευματικής γλυκόζης, άρα και την αποθήκευση λίπους.

 

Κάνεις το καλύτερο για την υγεία σου. Το ίδιο κάνουμε κι εμείς, στην Eurobank και Eurolife FFH, για εσένα.

Με τα προγράμματα ασφάλεια υγείας «Εξασφαλίζω περίθαλψη για όλους»  και «Υγεία Πάνω από όλα» εξασφαλίζεις νοσοκομειακή περίθαλψη και διαγνωστικές εξετάσεις για εσένα και το παιδί σου.