Πόσο αλάτι τρώνε τα παιδιά μας;

Με αφορμή την Εβδομάδα Γνώσης για το Αλάτι που μόλις έκλεισε, ας επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μας με το αλάτι… Όλοι, παιδιά κι ενήλικες, προσλαμβάνουμε περισσότερο από αυτό που προβλέπεται ως το ημερήσιο συνιστώμενο όριο - λιγότερο από 1γρ για τα μωρά έως 1 έτους, 2γρ από 1-3 ετών, 3γρ από 4-6 ετών, 5γρ από 7-10 ετών και 6γρ για τους ενήλικες. Αυτό κυρίως συμβαίνει, ακόμη και σε αυτούς που θεωρητικά προσέχουν τη διατροφή τους, όχι επειδή χρησιμοποιούν αφειδώς την αλατιέρα στο μαγείρεμα ή το τραπέζι, αλλά επειδή το αλάτι κρύβεται συχνά εκεί που δεν το φανταζόμαστε…

Το μέσο τετράχρονο παιδί έχει καλύψει το ημερήσιο όριό του σε αλάτι (3γρ), πριν ξεκινήσει για το νηπιαγωγείο!  “Μα πώς είναι δυνατόν;” θα αναφωνήσει έντρομη η μάνα που προσέχει τη διατροφή της οικογένειάς της, ψωνίζει από τη βιολογική λαϊκή, απαγορεύει ρητά τα αναψυκτικά κι έχει, με κόπο, μάθει τα παιδιά της να αγαπούν τις φακές…

Το αλάτι ξέρει να κρύβεται πολύ καλά στις έτοιμες, συσκευασμένες τροφές του εμπορίου, όπως τα δημητριακά και τα αρτοσκευάσματα.  Δίνοντας λοιπόν στο παιδί ένα μπολ «κλασικά» δημητριακά για πρωινό, ενδέχεται να έχετε υπερκαλύψει την ημερήσια ανάγκη του για αλάτι. Το ίδιο συμβαίνει και με πολλά έτοιμα σνακς (μπισκότα, μπάρες δημητριακών κ.α.), που ενώ δεν είναι προφανώς αλμυρά, όπως τα π.χ. πατατάκια, περιέχουν σχεδόν την ίδια ποσότητα αλατιού. 

Το μυστικό είναι στη σωστή ανάγνωση των συσκευασιών. Ιδού μερικές χρήσιμες συμβουλές για την αποκρυπτογράφησή τους:

  • Το νάτριο (sodium) δεν είναι το ίδιο με το αλάτι. Αν μια ετικέτα αναγράφει 1γρ νάτριο ανά 100γρ προϊόντος, πρέπει να πολλαπλασιάσετε αυτό το νούμερο επί 2,5. Περιέχει δηλαδή 2,5γρ αλάτι ανά 100 γρ!
  • Οι συσκευασίες που αναγράφουν ποσοστό του ημερήσιου ορίου που συνιστάται συνήθως – ακόμη και στα «παιδικά» προϊόντα – αναφέρονται στο όριο που συνιστάται στους ενήλικες (δηλ. τα 6γρ). Να θυμάστε ότι τα παιδιά χρειάζονται έως και το μισό αλάτι από τους ενήλικες, ανάλογα με την ηλικία τους*
  • Έχοντας διαβάσει τις ετικέτες, προσαρμόστε την ποσότητα αλατιού στο μαγείρεμα ή μην προσθέσετε καθόλου. Στο τραπέζι, αντικαταστήστε την αλατιέρα, με μαύρο πιπέρι και τριμμένα μυρωδικά
  • Να θυμάστε ότι ο ζωμός σε κύβο, η σάλτσα σόγιας και το κέτσαπ περιέχουν μεγάλη ποσότητα αλατιού

Μην ξεχνάμε ότι οι καλές συνήθειες, μεταξύ αυτών και οι διατροφικές, αποκτώνται σε πολύ μικρή ηλικία. Η αλήθεια είναι ότι το αλάτι που χρειάζεται ο οργανισμός μας, το παίρνουμε από το κρέας και τα λαχανικά, χωρίς να χρειαστεί να προσθέσουμε τίποτα άλλο. Από εκεί και πέρα, άλλες τροφές που περιλαμβάνονται στην καθημερινή μας διατροφή, όπως τυρί, ψωμί και ζυμαρικά, όλες περιέχουν αλάτι. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι η προσθήκη επιπλέον αλατιού στη μαγειρική – ακόμη κι αν πρόκειται για το καλύτερο, φυσικότερο άνθος άλατος (που είναι τελευταίως πολύ της μόδας) – είναι σχεδόν περιττή. Έχουμε απλά συνηθίσει να τρώμε αλμυρότερο φαγητό απ’ όσο χρειάζεται. Αν σταδιακά μειώσουμε το αλάτι και το αντικαταστήσουμε με λεμόνι και άλλα αρωματικά, σύντομα δεν θα μας λείπει καθόλου, το φαγητό του εστιατορίου ή του delivery θα μας φαίνεται πολύ αλμυρό, και η αλατιέρα θα εξαφανιστεί από το τραπέζι μας!

Σίγουρα υπάρχει ένα πράγμα που μπορεί να αλλάξει ο καθένας από εμάς, στην καθημερινότητά του, για να μειώσει το παραπανίσιο αλάτι. Εσείς τι θα κάνετε;

*Πόσο αλάτι συνιστάται να καταναλώνουμε:

< 1γρ για τα μωρά έως 1 έτους2γρ από 1-3 ετών3γρ από 4-6 ετών5γρ από 7-10 ετών6γρ για τους ενήλικες

Οι πληροφορίες για αυτό το άρθρο προήλθαν από τις παρακάτω πηγές:

www.supernanny.co.uk

http://www.telegraph.co.uk

http://www.worldactiononsalt.com

Σχετικά άρθρα

Η γνώση είναι δύναμη
Παγκόσμια Ημέρα Οικογένειας: Προστάτεψε τη δική σου με το πρόγραμμα My Family First
Ζωή

Παγκόσμια Ημέρα Οικογένειας: Προστάτεψε τη δική σου με το πρόγραμμα My Family First

Για εσένα, η οικογένειά σου είναι ό,τι πολυτιμότερο. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Οικογένειας στις 15 Μαΐου, δες πώς μπορείς να την προστατέψεις με το πρόγραμμα My Family First. Δεν χρειάζεται κόπο, απλά καλό προγραμματισμό.
Επωφελήσου από την ασφάλιση ακόμα και όταν δεν κινείς το αυτοκίνητό σου
Όχημα

Επωφελήσου από την ασφάλιση ακόμα και όταν δεν κινείς το αυτοκίνητό σου

Με πολλούς από εμάς να έχουμε περιορίσει δραστικά την χρήση του αυτοκινήτου μας, εγείρεται φυσιολογικά το ερώτημα και τώρα τι κάνω με την ασφάλιση του αυτοκινήτου μου. Το ερώτημα γίνεται περισσότερο πιεστικό σε όσους έχουν δει αυτή την περίοδο μια μεγάλη μείωση του εισοδήματος τους. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα ένα προς ένα.